Om såna här saker som stör

Att vara vegetarian är ett väldigt känsligt ämne har jag upptäckt. Jag har inte "inte-ätit-kött" så jättelång tid men det dröjde inte länge förrän folk började lägga sig i faktiskt.
Haha, värsta kärringen är jag inte över detta, jag fattar att folk undrar, men en sak jag stör mig på är att de liksom inte riktigt kan bara vara fine med att jag inte ska äta köttet.
Om man till exempel är på besök hos någon och så tar man ost i stället för skinka på mackan så frågar någon varför man inte äter kött, så svarar jag att jag inte gör det, är vegetarian. Då frågar de flesta en gång till men liksom varför? För miljöns skull svarar Amanda. Observera att här ska det INTE vara en lång utläggning om koldioxidutsläpp hit och dit. Nu kanske ni fnissar lite, brukar i alla fall personen som får svaret göra (men guuuuud vilken liten brådmogen typ som tror hon är nååågot) och sen så:

"Men kött som är sååååå goott! Hur står du ut på sommaren när alla ska grilla?! Får du verkligen i dig alla näringsämnen? Men du åt ju en gelatingodis, och det är faktiskt löpe i keso vet du det?????? Då är du ju inte vegetarian!"

Det är det här som stör mig. För det första, jag har aldrig någonsin tryckt upp i någons ansikte att:

"kött äääääär så dåligt för miljön, och hur står du ut med att veta att du just skulle kunna kört en timmes bilfärd istället för att ta nötköttet på grillen?"

För det andra så fattar jag inte riktigt hur man kan engagera sig så fruktansvärt i om jag äter kaviar, gelatin eller löpe. Alltså alla gör ju sin del, jag kanske inte är en duktig ultra-vegan, men jag gör ju NÅGOT i alla fall. Eller hur?

Kommentarer
Postat av: mamma

Var och en gör som dom vill! Härligt Amanda! Du har tagit ställning, och det är bra!!!

Kram från din älsklingsmamma

2010-08-01 @ 09:28:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0