Thailand

Okej, det känns lite orättvist att beskriva ett helt land och nästan en månads semester i ett enda blogginlägg. Men who is orkening to listening some more lixx? Vi började i Thailand!
 
Thailand har lite oförtjänt dåligt rykte i "coola" hipster och credmänniskors umgängen tycker jag. Det är liksom inte "äventyr" att åka dit längre och lite svennebanan. Men alltså, jag måste bara säga att det finns ju faktiskt en anledning till varför det har blivit ett så himla stort turistställe. Det finns otroligt fina stränder, god mat och fördelen med den stora turismenn i landet är att allt går så smidigt där. De är också lite mer vana oss västerlänningars fasoner såsom kanske annat än nudlar till frukost, allergier osv. Bussresor, turistbyråer och hotell flyter smidigt Thailand p.g.a att de har så mycket erfarenhet inom turism! Det tycker jag verkligen är landets fördelar och skulle jag åka på en kortare semesterresa med bara sola-bada-kul skulle jag definitivt välja antingen Thailand eller Bali av de ställen vi har besökt nu under vår resa!
 
Det jobbiga med Thailand är ju såklart sexturismen och de många strippklubbarna och prostituerade som finns i turismområdena. Jag började nästan gråta en kväll när vi åkte genom ett område på ön Koh Samui (som är en STOR turistö) där klubbarna och tjejerna bara avlöste varandra. Då ska jag tillägga att vi aldrig besökte t ex. Patong i Phuket där vi hört att det skulle vara ännu värre. Skulle jag åka till Thailand en gång till skulle jag inte åka till de allra största turismställena alltså typ Krabi, Phuket, Koh Phi Phi eller Koh Samui (som vi då alltså besökte). Dessa ställen är typ "övertagna" av alla nyrika ryssar (som jag faktiskt måste erkänna var generellt sätt ganska otrevliga). Nej, åker man till Thailand så hittar man paradis och vackert väder om man tänker efter lite kring sin destination och turistort innan. Det är ju trots allt ett väldigt stort land så mycket paradis är ju faktiskt fortfarande just paradis!
Vi började i Bangkok! En otrolig stad! Vi gillade Bangkok väldigt mycket, det finns så mycket att se och göra. Många tycker att det är lite crowded osv. med massa bilar och sådär. Vi upplevde aldrig det som ett problem, tyckte det var ganska lätt att ta sig fram till fots ändå och sedan är taxin (obs! om man åker med taxameter!) så sinnesjukt billig! Typ 50 spänn för 1,5 h bilfärd???? CRAZY JA. Vi var lite oroliga (läs: jag) för blockaderna med "Shutdown Bangkok" som ägde rum medan vi var där. Tror att det varierade ganska kraftigt i våldsamhet men det klart att man ska ta sådana saker på allvar. När vi var där var det inga problem och man kunde röra sig relativt fritt i staden. Gick man genom blockaderna gällde det bara att ha ögonen och det sunda förnuftet med sig. I Bangkok finns det stooora shoppingcentrum som heter MBK, Siam Centre och Siam Paragon. Alla tre ligger typ på raken och Paragon är de allra fancigaste. De hade bl. a. en Lexusbutik och en Rolexbutik, Chanel, Gucci osv. De andra köpcenrumen är billigare och på MBK kan man köpa massa märkeskopior. Coolt och definitivt sevärt om man är i staden! 
 
Här åker vi till Koh Samui. Nattbiss och typ den värdaste bussen vi åkte under hela resan. Tricket är nog att man ska beställa biljetten på själva stationen och inte gå via en dyr förmedling so säljer bussresor. Åker man till South Station med taxi kan man köpa deluxe 13h buss med fika, sköna säten, mat och grejer för 200 spänn per skalle. Asvärt!
 
Påväg till Koh Samui. Koh Samui är alltså väldigt turistigt men funkar bra om man är ute efter lite slapp semester med god mat, strand och massage typ. Vill man ha värsta partyt åker men till området Chaweng, vill man ta det lugnare väljer man ett annat område av ön. Vi hyrde lätt motorcykel på alla öar i Thailand och upplevde det som ett enkelt, roligt och billigt sätt att ta sig runt. Man kan liksom stanna lite överallt och sådär. Det man DÄREMOT SKA TÄNKA PÅ ÄR SÄKERHETEN! Det är inte alls säkert att ens reseförsäkring täcker en ev. sjukhusvistelse om man inte har ett riktigt körkort för fordonet och landet. Förutom att det kan gå otroligt tokigt om man kör oförsiktigt så kan alltså sjukhusvistelse med ev. helikoptertransport till Bangkok bli vääääldigt kostsamt. Var och en väljer själva men man ska absolut tänka sig lite för i alla fall. På Koh Samui fanns mycket turistaktiviteter (sånt tycker vi är kul) t ex. kan man åka typ mellan trädtoppar i en sele och kolla på vacker utsikt (jag och mina kritvita-nykommen-till-Thailand-ben här nedan) Det var verkligen sjukt kul och vi hade otroligt duktiga guider där.
Här är Gustav, Maria, jag och August. Gustav är Augusts kusin och Maria är hans tjjjeeejje. Vi stötte faktiskt typ ihop med dom lite random. Typ: aha vi ska till Koh Samui...  dom ba: det ska vi med! Okej, lets ses! Mycket trevliga människor! Mycket lätta att tycka om! Mycket tråkigt att de här hemma i Sverige bor ända nere i Hässleholm! :(
 
Nu orkar jag inte skriva mer för den här gången så det blev visst flera inlägg per land... eller nåt. Om jag har disciplin nog att skriva dom vill säga. Don't hate me about it. Och scrolla om du är helt ointresserad lixx. Puss.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Jenny

Himla kul att läsa och se :)
Tack!!!

2014-05-19 @ 01:15:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0